بیجار آذربایجان( بیجار گروس)

بیجار برابر اسناد تاریخی همواره بخشی از آذربایجان محسوب میشده است.

بیجار آذربایجان( بیجار گروس)

بیجار برابر اسناد تاریخی همواره بخشی از آذربایجان محسوب میشده است.

۱۹ سال از زمان آغاز کاهش ارتفاع آب دریاچه ارومیه می‌گذرد!

۱۹ سال از زمان آغاز کاهش ارتفاع آب دریاچه ارومیه می‌گذرد! 

 

نکته: فعالان سیاسی حرکت ملی آذربایجان از 25 سال پیش نسبت به برنامه های خصمانه ی استعمار فارس نسبت به منابع طبیعی واقتصادی ملتهای غیرفارس هشدار داده اند؛ گذر زمان و خشگ شدن در یاچه ی ارومیه و نابودی منابعی طبیعی آذرایجان، خوزستان و ... ثابت کرد که چمبره زدگان برسرمنصب قدرت در تهران بیش از منتقدین وضع موجود ضد انقلاب و دشمن مردم مسلمان ایران هستند؛ هرچند ژست انقلابی بودن بگیرند! 

50000000-دریاچه ارومیه در روندی از خشکی قرار گرفته که به اعتقاد کارشناسان با ادامه آن منطقه تبدیل به بیابانی به وسعت ۵۷۰ هزار هکتار با ۸ میلیارد تن نمک می‌شود که با وزش نخستین بادها به جای شن یا رس، این نمک است که در هوا منتشر شده و موجب تخریب محیط زیست می‌شود، تخریبی که بدون شک از مرزهای کشور خواهد گذشت و در خوش بینانه‌ترین شرایط کشورهای همسایه را نیز در شرایط بحران زیست محیطی گرفتار خواهد کرد.

به گزارش 50 میلیون دریاچه ارومیه که حالا دیگر یکی از مهمترین معضلات کشور است به عنوان یکی از اولویت های دولت یازدهم مطرح شد و برای نجات آن کارگروه و ستاد احیا به ریاست کلانتری که به اعتقاد بسیاری از متخصصان علوم آب و محیط زیست بهترین گزینه برای این سمت بود تشکیل شد بدین سان فعالیت این ستاد با هدف احیاء دریاچه ارومیه طرح احیاء پس از ماه ها مطالعه توسط متخصصان و استادان این دانشگاه در کنار استادان دانشگاه های ارومیه و تبریز و چند دانشگاه خارجی در قالب ۲۹ پروژه تدوین و توسط دولت ابلاغ شد. 

49

در قالب این طرح قرار است در مدت ۱۰ سال دریاچه ارومیه به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی ۱۲۷۴ متر از سطح آبهای آزاد برسد. برای اجرای این طرح در قالب ۲۹ پروژه و ۱۰۱ زیر پروژه در مدت ۱۰ سال افزون بر ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده است.

در ماه های گدشته پروژه انتقال آب از دریاچه وان در کشور ترکیه نیز به دریاچه ارومیه مطرح و گفته شد اگر مشکلات زیست محیطی و کیفیت آب دریاچه وان مورد مطالعه دقیق قرار گیرد در مرحله بعدی وارد مذاکرات سیاسی با دولت ترکیه می شویم. اما از انجایی که این طرح نیز دارای هزینه های زیست محیطی از جمله ورود ۲۴۴ میلیون تن رسوبات به دریاچه ارومیه به ازای ۱۰ میلیارد متر مکعب آب مورد نیاز از دریاچه وان است و همچنین تفاوت اسیدیته در آب دو دریاچه است این طرح نیز فعلا مسکوت مانده است .

یکی دیگر از پروژه های انتقال آب برای احیا دریاچه ارومیه که مدت هاست توسط کارشناسان نقد و بررسی می شود انتقال از رودخانه زاب است به طوریکه دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه بر انتقال آب به عنوان یکی از راهکارهای احیای دریاچه ارومیه، تأکید کرد و گفت: اگرچه انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه در پروژه احیا مد نظر نیست،اما در حال حاضر تونل انتقال آب رودخانه زاب به دریاچه ارومیه در حال حفر شدن است. وی افزود: طبق قراری که با وزارت نیرو داریم، تا پایان سال ۱۳۹۸ آب رودخانه زاب وارد دریاچه ارومیه می‌شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.